Ikasleak
heziketa integral bat izateko premiazkoa delako.
Erlijio-ikasgaiaren irakaskuntzak ikaslearen gaitasun guztiak
garatzen ditu eta, batik bat, traszendentzia gaitasuna.
Gainera, gurasoek seme-alabak beraien Erlijio- eta moral-uste sendoen arabera
hezitzea oinarrizko eskubide bat da. Hortaz, eskubide hau Estatuaren
aurretik dago eta, gainera, nazioarteko hitzarmen handiek eta
Konstituzioak berak ezagutzen du.
Giza
Eskubideen Aldarrikapen Unibertsala (NBE 48-12-10):
18.
atala. Pertsona
orok pentsamendu-kontzientzi eta erlijio-askatasunerako eskubidea du;
eskubide horren barne da erlijio edo sinesmena aldatzeko askatasuna
eta baita norbere erlijioa edo sinesmena bakarka nahiz taldean,
jendaurrean edo pribatuan irakaskuntzaz, ihardueraz, kultuz eta
aginduak gordez azaltzeko askatasuna ere.
26.3.
atala. Gurasoek
lehentasunezko eskubidea izango dute seme-alabei emango zaien
hezkuntza mota aukeratzeko.
Eskubide
Zibil eta Politikoen Nazioarteko Ituna
(1976-03-23):
18.4.
art. Itun honetako estatu
alderdiek konpromisoa hartzen dute, errespetatzeko gurasoen
askatasuna, eta, hala denean, legearen araberako tutoreen askatasuna,
seme-alabei eskain diezaieten euren pentsaerekin bat egiten duen
erlijio- eta moral-hezkuntza.
Ekonomia-,
gizarte- eta kultura-eskubideen
Nazioarteko Ituna
(1976-01-03)
13.3.
artikulua. Itun
honetako estatu alderdiek konpromisoa
hartzen dute gurasoen eta, hala denean, legearen araberako tutoreen
askatasuna errespetatzeko, dela euren seme-alaba edo tutoretzapekoei
begira eskolak aukeratzeko, agintari publikoek sortutakoez landa,
betiere, eskola horiek betetzen badituzte estatuak
irakaskuntza-arloan ezarri edo onetsitako gutxieneko arauak, dela
euren seme-alabek edo tutoretzapekoek euren pentsaerarekin bat
datorren erlijio- edo moral-heziketa izateko.
Espainiako
Konstituzioa
(1978):
27.1.
artikulua. Guztiek daukate hezkuntzarako eskubidea. Irakaskuntza-askatasuna
aitortzen da.
27.2.
artikulua. Giza nortasuna oso-osorik garatzea da hezkuntzaren helburua,
betiere bizikidetasunaren printzipio demokratikoak, eta oinarrizko
eskubideak eta askatasunak errespetatuz.
27.3.
artikulua. Botere publikoek gurasoei dagokien eskubidea bermatzen dute,
hauen seme-alabek heziketa erlijioso eta morala har dezaten, beraien
uste sendoei dagokien bezalaxe.
16.3.
artikulua. Botere publikoek kontuan hartuko dituzte Espainiako gizartearen
erlijio-sinesmenak, eta Eliza Katolikoarekin eta beste erlijioekin
lankidetza-harremanak izango dituzte.
Hezkuntza
eta kultur-gaiei buruz 1979ko urtarrilaren 3ko Espainiako Estatuaren
eta Aulki Santuaren arteko Akordioak
1.
artikulua. Erlijio-askatasunaren printzipioaren argitan,
hezkuntza-jarduerak gurasoek beraien seme-alaben erlijio- eta
moral-heziketaren gainean duten oinarrizko eskubidea errespetatuko du
eskola esparruan.
Nolanahi
ere, hezkuntza-zentru publikoetan ematen den heziketak
kristau-etikari begirunea izango dio.
2.
artikulua. Heziketa egitasmoek Eskolaurreko Irakaskuntza, Oinarrizko
Hezkuntza Orokorra (OHO), Batxilergo Bateratu Balioaniztun (BBB) eta
Lanbide Heziketako Graduetako mailetan, adin bereko ikasleei
dagokionez, heziketa-zentru guztietan Erlijio Katolikoaren hezkuntza
barne hartuko du, gainontzeko oinarrizko ikasgaien baldintza
parekagarrietan.
Kontzientzia-askatasunarekiko
errespetuagatik, aipatu hezkuntza ez da ikasleentzat derrigorrezkoa
izango. Jasotzeko eskubidea, ordea, bermatzen da.
3. artikulua.
(...) Erlijio-irakasleak bakoitza bere zentruko Irakasle Klaustroaren
partaide izango dira, ondorio guztiekin.
Uztailaren 5eko 7/1980 Lege Organikoa, Erlijio Askatasunari buruzkoa:
2. artikulua
1. Konstituzioak bermatutako erlijio- eta kultu-askatasunera biltzen da derrigortze-ukiezintasunarekin bildu ere, pertsona orok duen eskubidea:
c) era guztietako erlijio-heziketa eta informazioa jaso eta emateko, ahoz, idatziz edo beste edozein bide erabiliz; norberarentzat eta norberaren mende dauden adingabeko emantzipatugabe eta ezgaituentzat, eskola-esparruan zein eskola-esparrutik kanpo, norberaren pentsaerarekin bat datorren erlijio- eta moral-heziketa aukeratzeko.
3. Eskubide horien aplikazioa benetakoa eta eragingarria izan dadin, botere publikoek behar besteko neurriak hartuko dituzte, establezimendu publiko, establezimendu militar, ospitale, laguntza-izaerako establezimendu, espetxe eta euren mendeko beste establezimenduetan erlijio-laguntza ahalbidetzeko, bai eta irakaskuntza-zentro publikoetan erlijio-heziketa ahalbidetzeko ere.
Erlijioan
edo sinesmenetan oinarritutako
intolerantzia eta bereizkeria modu guztiak ezabatzeari buruzko
Adierazpena
(1981-11-25):
5.2.
artikulua. Haur orok, bere gurasoen, edo haladenean,
lege-tutoreen nahien arabera erlijio edo sinesmen hezkuntza izateko
eskubidea izango du, eta ez zaizkio erlijio edo sinesmen batzuk
irakatsiko, guraso edo lege-tutoreen nahien aurka, haurraren interes
gorenaren printzipioa gidari dela aintzat hartuta.
Giza
Eskubideen eta Oinarrizko Askatasunen Europako Hitzarmena (Europako
Kontseiluaren babespean, Erroman, 1950eko azaroaren 4an sinatu izan
zen. Prozesu batzuren ondoren, hitzarmen honek Europako Giza
Eskubideen Auzitegiaren eraketarako bidea eman zuen 1998ko azaroaren
1.an).
9.
artikulua. Pentsamendu-, kontzientzia- eta Erlijio-askatasuna.
1.
Pertsona orok pentsamendu-, kontzientzia- eta Erlijio-askatasuna
dauka; eskubide honek Erlijioz edo uste sendoez aldatzeko askatasuna
dakar berarekin, halaber, Erlijioa edo uste sendoak bakarka nahiz
kolektiboki, publikoki zein pribatuki, kultuaren, hezkuntzaren, edota
errituen praktika edo betetzearen bidez, adierazteko eskubidea ere.
Protokolo
Gehigarria 1. art. 2. Heziketa Eskubidea:
Inori
ezin zaio heziketa eskubidea ukatu. Estatuak, heziketa eta
hezkuntzaren esparruan bere gain hartzen dituen eginkizunen
erabileran, gurasoek heziketa eta hezkuntza hauek beraien Erlijio-
zein filosofia-sinesmenen arabera bermatzeko eskubidea errespetatuko
du.
Europako
Kontseiluaren gomendioa 1999ko urtarrilaren 27a
Erlijioen
ikasketa balio multzoak diren heinean indartzea zeinei
buruz gazteek, etikaren eta hiritartasun demokratikoaren heziketaren
esparruan, zentzu kritiko bat garatu behar duten.
Eskolan,
erlijio desberdinen historia konparatiboaren hezkuntza bultzatu,
beraien jatorria, balio jakinen antzekotasuna eta ohituren,
tradizioen, festen etabarren ezberdintasuna azpimarratuz.
Erlijioen
historiaren eta filosofiaren ikasketa eta
baita gai hauen berberen ikerketa teologia ikasketekin batera
unibertsitatean sustatu ere.
Erlijio-heziketa
erakundeekin elkarlanean aritu beraien
kurrikuluetan gizakiaren eskubideei, historiari filosofiari eta
zientziari dagozkien alderdiak sartzeko edo indartzeko.
Haurren
kasuan, Estatuak sustaturiko erlijioen heziketa eta familien fede
erlijiosoaren artean gatazka oro sahiestu,
hain delikatu den esparru honetan familien erabaki librea
errespatatzearren.
“Heziketa
eta Mediterraneo mendebaldeko erlijio-aniztasuna” Europar
Kontseiluak babestutako ikerketa proiektua. 2013 otsaila:
“Botere
publikoek erlijio-konfesio guztiei erlijio-hezkuntza, diru
publikoarekin mantendutako zentruetan, baldintza berdinetan, modu
"erreal"
eta "eraginkorrean"
bermatu behar diete”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario